לילה לבן • תבוטל הגבלת הממשלה ל-18 שרים – ראש הממשלה יוכל למנות שר בלי תיק

יוסי צלניקר No Comments on לילה לבן • תבוטל הגבלת הממשלה ל-18 שרים – ראש הממשלה יוכל למנות שר בלי תיק
20:57
27.04.24
פנחס בן זיו No Comments on תיעוד חדש מהחטופים; תקיפות בחאן יונס וחילופי אש בצפון

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק-יסוד הממשלה בראשות ח"כ זאב אלקין אישרה את הצעת חוק הממשלה לקריאה שנייה ושלישית.

הכנסת ה-19 ביצעה תיקון לחוק-יסוד הממשלה, תיקון אשר, בין היתר, הגביל את מספר השרים בממשלה ל-18 (לא כולל ראש הממשלה), ביטל את מוסד שר בלי תיק, והגביל את מספר סגני השרים לארבעה. עפ"י הצעת החוק שאושרה היום, יהיה ניתן לשוב ולמנות שר בלי תיק (בהוראה קבועה), ולדחות את הגבלת מינוי מספר השרים וסגני השרים (בהוראת שעה) כך שההגבלה לא תחול בכנסת ה-20 אלא רק על ממשלה שתיכון בכנסת ה-21 ואילך.

הדיון שהחל בשעה 1:00 בלילה, הסתיים היום בבוקר בשעה 6:30. הדיון לווה לעיתים בצעקות ולעיתים בפרצי צחוק של חברי הכנסת.

ח"כ קארין אלהרר אמרה, "זוהי רמיסת זכויות תקנון הכנסת". ח"כ עופר שלח אמר "הדיון הוא לא האם אני בעד או נגד 18 שרים, הדיון הוא על בזיון הכנסת ועל הדרך בה מתקנים חוק יסוד בהוראת שעה". ח"כ אוסמה סעדי אמר "אנו מזלזלים בכנסת, הגענו לשפל המדרגה". ח"כ מירב מיכאלי אמרה "ממשלה זמנית שלא יכולה למנות פקידים, משנה חוק יסוד" ח"כ קארין אלהרר אמרה "קצת חוצפה לחשוב שאם לא יהיו לי מספיק שרים בלי תיק, לא אוכל לנהל את הממשלה". ח"כ מיקי רוזנטל אמר "העובדה שכמחצית מחברי הקואליציה יכהנו בממשלה, (30 שרים וסגני שר) תיפגע בעבודת הכנסת" ח"כ מיקי לוי התחייב להימנע בהצבעה אם זו תידון לאחר כינון הממשלה. ח"כ חיים ילין אמר "ככל שירבו המורדים בליכוד, כך תגדל הממשלה".

חברי הכנסת יואל חסון, רוברט אילטוב ומיכל בירן הוצאו מהדיון. בירן סירבה לצאת, עד להגעת סדרנית. גם כאשר הגיעה מאבטחת של הכנסת, בירן סירבה לצאת עד להגעת סדרנית. לבסוף בירן יצאה, לאחר שהיו"ר אמר שעפ"י התקנון יש למאבטחת סמכות זהה לסדרנית.

במענה לשאלת חבר הכנסת רוברט אילטוב מדוע לא ניתן להסתפק ב-18 שרים, השיב ח"כ זאב אלקין "בזמן המו"מ הקואליציוני, הליכוד אמר שהוא יכול להסתדר עם 18 שרים. והיה מי שדרש שני שרים על שישה ח"כים. אותה סיעה גם דרשה וקיבלה בעבר חמישה שרים על 11 ח"כים. הכלל של 18 שרים טוב ונחמד, עד אשר הוא נוגע למפלגה מסוימת". ח"כ אילטוב השיב על דברי אלקין, "הוא פשוט משקר לא היה דבר כזה".

בחלקו השני של הדיון שהחל בשעה 3:30 לפנות בוקר, חברי הכנסת הגישו הסתייגויות להצעת החוק. ח"כ מירב מיכאלי אמרה "חלק מההסתייגויות הינן בדרך של מחאה. רוה"מ והקואליציה עושים צחוק מהכנסת, והמינימום שאנו יכולים לעשות זה להחזיר להם באותו מטבע". כך למשל הציעה מיכאלי, כי במקום המילה שר, יופיע "נושא כליו של ראש הממשלה" עוד הציעה מיכאלי להוסיף להצעת החוק המילים "ואולם יכול שיהיה שר בלי תיק, יקבל נהג בלי רכב ותלוש בלי שכר. בסוף הסעיף יבואו המילים "שר בלי תיק גב; תיק צד; או תיק איפור".

ח"כ מיקי לוי הציע להוסיף "מטרת חוק זה להעביר כספים, ג'ובים ותפקידים תוך לקיחתם מהתקציבים החברתיים ובזיזת משלמי המיסים, לשם ביצורו של ראש ממשלת ישראל ושמירה על כתובתו ברחוב בלפור"
בקולותיהם של ששה חברי כנסת שהתנגדו מול תמיכתם של חמשה חברי כנסת, נדחו כל ההסתייגויות, והצעת החוק אושרה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.



0 תגובות